zondag 14 augustus 2011

Zeilend van Zweden naar Denemarken

7 augustus Gotenborg
Zoals beloofd brengen we een bezoekje bij de Hollanders.

Berend en Kirsten komen natuurlijk ook even bij ons buurten.

Nu is het tijd om de stad verder te verkennen. Op de foto’s is goed te zien wat we bedoelen met de verschillende architectuurstijlen in de stad (oud en modern).

We lopen verder langs een kade waar allerlei oude schepen liggen waar uitgebreid aan geklust en gerestaureerd wordt.
’s Avonds gaan we van de internet gebruik maken aan boord van de 4 mast Bark “Viking”.  Dit schip wordt nu gebruikt als  hotel.
8 augustus
Vlak bij de haven Lilla Bommen is een enorm grote shopping mall  waar we ook nog even een kijkje nemen en Kees een luidspreker voor de marifoon koopt. Het etentje voor de verjaardag van Marjon hadden we nog tegoed dus dat werd een gezellige avond.

Op deze zomeravond heerlijk gewandeld door het stadspark.

9 augustus
We hadden een mooie fietstocht uitgestippeld langs de rivier Gota Alv, richting Kattegat. We kwamen langs vele verrassende plekken waaronder een aantal historische gebouwen en een museumhaventje.

Op de terugweg fietsten we door een ander gedeelte van de stad waar in een groot park een enorm muziekfestival werd opgebouwd.

Achteraf speet het ons dat we niet een weekje later in Gotenborg waren omdat dan de stad in het teken staat van dit festival en begin van cultureel seizoen. Maar je moet keuzes maken.
10 augustus
Onze laatste dag in de stad willen we een paar musea bezoeken o.a. het stadsmuseum

en het kunstmuseum.

Ook kopen we lekkere hapjes in de “Saluhallen”. Een hele aparte sfeer.

Ook de “Feskekörke” wordt bezocht. Dit is een vismarkt in een gebouw die doet denken aan een kerk maar was destijds een modern ontwerp waarbij licht en hygiëne belangrijk waren.
11 augustus
Vandaag een tocht van 42 mijl de zee op! Dit is over het beruchte Kattegat. Eerst varen we door de zeehavens van Gotenborg waar je kris kras alles door elkaar ziet varen.

Van snelle pontjes tot zeeschepen en veerboten van de Stena Line.

We nemen afscheid van ons laatste scheren gebied van Zweden.

Zoals ze hier zeggen staat er weer en knobbelige zee. We hebben grotendeels kunnen zeilen maar vonden het wel weer een rare Oostzeedeining. We hebben het noordelijkste eiland van het Kattegat bereikt na een lange dag varen. Op zee passeren we de grens tussen Zweden en Denemarken.

We verbazen ons over de totaal andere wereld op Laeso. We hebben een hele mooie plek in een liefelijk vissershaventje. Vanaf ons voordek kijken we uit over zee. Eerst maken we een korte wandeling om te zien waar we nu weer zijn terechtgekomen en kruipen daarna voldaan in de kooi.
12 augustus
’s Morgens krijgen we de duitse Ingrid en Uli op de koffie die al in verschillende havens onze buren waren. Gezellig!

’s Middags maken we een urenlange strandwandeling.

Na maanden alleen maar op rotseilanden gelopen te hebben heeft Laeso wel heel erg het karakter van een heus Waddeneiland.

Deze avond worden wij door Ingrid en Uli uitgenodigd voor een Duits biertje en we nemen afscheid. Tot volgend winter in Elburg of zomer in Hamburg ?!

Zij varen morgen verder terwijl wij ervoor kiezen om het eiland verder te verkennen.
13 augustus
Een prachtige fietstocht van 50km door de overweldigende natuur.

Dit eiland heeft veel te bieden aan flora en fauna. In Zweden hebben veel bramen, bosbessen, frambozen en wilde aardbeien gegeten maar nu hebben we zelf wilde appeltjes en pruimen (Mirabelle) geplukt. Ook groeien hier in het bos Cantharellen die we vanavond in een maaltje gaan verwerken. We komen hier een aantal opmerkelijke oude boerderijen tegen met wel heel bijzondere dakbedekking.

Deze dakbedekking is gemaakt van zeegras (eelgrass) en kenmerkt de oude bouwstijl van Leaso. We fietsen door naar de oostelijke punt van het eiland en eten vis in de vissershaven Østerby.

Langs de zuidkant turen we over een soort waddengebied.

Bij thuiskomst op onze Jacoba genieten we van een broodje garnalen en hebben lol om onze besmeurde gezichten!

1. Anoniem15/8/11

Kanjers!!!
    De mooie verhalen/foto's stoppen nooit zeg... Dit is pas maximaal leven! Doen jullie helemaal zelf stoertjes!