zondag 7 augustus 2011

Gotenborg bereikt

1 augustus
Met nog 3 sluizen te nemen verlaten definitief het Göta kanal en gaan de Vänern op.

De “fairs winds”  waren een hoopvolle gedachte en die wens is uitgekomen. We hebben heerlijk gezeild met het 3e zeiltje (de kluiver) erbij.

Het was nog steeds erg warm en daarom was het heerlijk om lekker lang op het water te zijn. Onderweg kwam de beroemde kanaalboot “Juno” ons voorbijvaren. De gasten zaten allemaal binnen te lunchen maar opeens kwam een enthousiaste zweedse dame (die ik al een paar keer onderweg had gesproken) op het dek gerend  om ons met twee duimen omhoog hartelijk te begroeten en ons goede vaart te wensen.






We hebben ’s avonds de Gamla stan (= oude stad) van Mariestad bekeken met fraaie houten huizen. We hebben heerlijk in de schaduw van de bomen in het park gepicknickt onder de klanken van een Glenn Miller orkest.




2 augustus
Om 9 uur gooien we  de trossen los en we besluiten om deze dag door te varen naar Läckö. Vanwege de warmte gaan we voor anker pal onder het imposante slot Läckö.

Pas aan het eind van de dag (na 7 uur varen) zijn we met onze zodiac aan de wal gegaan en hebben het slot van binnen en buiten verkend.

We maken gebruik van onze plek midden op het water en boenen het dek en al zwemmend de buitenkant van de boot.

Ook als we niet aan de steiger liggen komen de boten naar ons toe varen, maken een rondje om de boot en nemen het petje voor ons af. Zelfs komt een rondvaartboot speciaal een rondje maken om de Jacoba zodat iedereen kan zwaaien en een foto kan maken. Lachen!!!
3 augustus
Omdat het vandaag windstil is kunnen we helaas de zeilen niet hijsen maar we genieten er niet minder om. Allereerst varen we weer door een schitterend scherengebied met hele smalle doorvaartjes en honderden eilandjes.


Met de camera is niet vast te leggen wat we met het blote oog waarnemen. Vanwege de warmte wilden we het liefst op het water blijven en varen in een keer de 35 mijl door naar Vänersborg. Dit is voor ons het laatste stuk van het Vänern.



4 augustus
In Vänersborg begint het Trolhätte kanal.Het is in feite de gedeeltelijk gekanaliseerde  rivier Göta die het Vänernmeer met het Kattegat verbindt. Hierin liggen 6 moderne sluizen waarvan de sluistrap bij Trolhätten wel het meest indrukwekkend is. Het niveauverschil is veel groter n.l. 6 tot 8 meter. Dit betekent dat je in korte tijd in 4 sluistrappen 32 meter naar beneden gaat.






Maar het schutten verloopt, nadat je er even aan gewend bent, heel soepel omdat het water door een ondergronds buizen systeem de sluizen in en uit gelaten wordt waardoor en nauwelijks turbulentie ontstaat. De sluizen zijn uitgehouwen in de naakte rotsen waardoor het een zeer indrukwekkend geheel is.

Ook nu varen we door een zeer mooie groene wereld.  Dit is weer een kanaal met een heel eigen karakter.

Alles is een behoorlijk maatje groter. Aan de bebakening is te zien dat dit kanaal intensief door de beroepsvaart wordt gebruikt. 

 Ook de schepen die we gelijk al tegenkwamen zijn kleine kustvaarders. Deze beroepsvaart heeft altijd voorrang dus moesten we een hele tijd wachten voor de 3-trapssluis van Trolhätten. Al het bootjesvolk voelt als een grote familie. We hebben een heel idyllische plekje in de natuur achter het oude sluizencomplex gevonde bij Akersvass.

De andere 2 hollandse schepen (waarmee we al een tijdje opvaren) zien ons hier liggen en besluiten om bij ons te komen afmeren. We worden uitgenodigd door de bemanning van de Colin Archer om de dag onder het genot van een drankje te “evalueren”. Het was een gezellige happening.

5 augustus
’s Morgens om 8.00 uur zwaaien we de bemanning van de OVNI uit. Omdat we hier zo heerlijk rustig in de natuur liggen, besluiten Kees en ik om nog lekker een dagje te relaxen in dit prachtige oord waar nog zoveel te zien en te beleven valt. ’s Middag maken we een fantastische wandeling langs een indrukwekkend energielandschap. In Trolätten wordt n.l. het water van de rivier Göta Alv benut om energie op te wekken. We zien een enorm stelsel van kanaaltjes, dammen en stuwmeren. De gebouwen stammen uit het begin van de 20e eeuw en vormen een levend industrieel monument.

Eén keer per dag gaan 2 grote schuiven open en komt 5 minuten lang met donderend geweld in de oude bedding een enorme waterval naar beneden.



Je ziet op deze plaats verder de hele ontwikkeling van de sluisgeschiedenis vanaf 1800. Daaromheen is een natuurreservaat waar we betreft flora en fauna onze ogen uit hebben gekeken. Door de warmte en hoge luchtvochtigheid hadden we het gevoel in een tropisch regenwoud te lopen. Dus ook vandaag hebben we ons weer kostelijk vermaakt.
6 augustus
Vandaag ben ik jarig en we besluiten om door te varen naar Götenborg om daar mijn verjaardag te vieren. Wat een aankomst in de stadshaven Lilla Bommen! Tijdens het aanleggen in de bomvolle haven, waar ik nauwelijks kon keren,moest ik een bijzondere manoeuvre uitvoeren. Kees zag dat er zoals zo vaak kleine ringetjes op de steiger zaten voor kleine jachten die alleen geschikt zijn voor kleine jachten. Door Kees zijn professionele lijnenwerk en hulp van de kant ging het allemaal goed. De draairuimte was wel zo nauw, wat de mannen voor niet konden zien, dat de boor bijna klem kwam te zitten en ik bijna het roer er af vaarde. Maar gelukkig durfde ik een dot gas te geven en daarmee een draai makend en het gevaar was daarmee geweken. Opnieuw kwamen we weer in een volstrekt andere wereld terecht. Vanaf ons voordek genoten we alles wat om ons heen gebeurde. Direct naast ons een volle terrassteiger plus zanger.

We maakten gelijk gezellige contacten. Zoals gewoonlijk zijn het dan Zweden, Denen, Duitsers, Finnen een enkele Rus en Pool. Maar toevallig 2 schepen bij ons vandaan lag een hollands gezin die ons uitnodigde voor een borrel. We spreken af voor de volgende dag want Kees had het idee om mij in Götenborg te verwennen voor mijn verjaardag. Ik krijg zoals ieder jaar weer een hele lieve tekst op natuurlijk een zweeds kaartje.



Allemaal pakjes maar het meest bijzonder wil ik straks graag met jullie delen. Het is een groot fotoboek met de geschiedenis over het Göta kanal. Kees had ook bedacht voor mij een fender step te kopen en daar werd nog even gauw een lijn aangesplitst.

Het plan was om uit eten te gaan maar omdat zo genoten van het havensfeertje maakte ik snel een frisse salade aan boord. Toch kunnen we niet onze hut in zonder dat een beeld hebben van deze trendy, hippe wereldstad. Het is inderdaad, zoals je vaak leest, een bruisende stad en er hangt een zwoele zomeravond sfeer met volle terrassen. In de stad is een boeiende afwisseling tussen oude gebouwen en moderne architectuur.

We lopen over bruggen zoals je die over de Seine in Parijs hebt. Voordat we op één oor gaan genieten we nog even van een blik op het operagebouw voor ons en de ondergaande zon achter ons.



Om mijn verjaardag op zo’n  bijzondere plek te vieren, zal ik niet gauw vergeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten