zondag 31 juli 2011

Laatste etappe Gotakanal

22 juli – 25 juli
Zoals al geschreven wilden we in Motala een paar dagen blijven. Niet alleen omdat daar veel te zien is maar ook omdat er een dieselopvoerpomp voor de motor vanuit Nederland naar Motala opgestuurd zal worden. Al een tijdje lekte de pomp en het leek me niet meer verantwoord om daar mee door te blijven varen. Gelukkig was Gerard net geweest dus hij heeft het allemaal in Holland geregeld! Met de Jacoba lagen we aan de kade van een historisch industrieterrein. Hier heb ik het industriemuseum bezocht.

Dit geeft een goed overzicht van de industriële ontwikkelingen in Motala. Maar omdat het steeds mooi weer was zijn we natuurlijk ook weer lekker aan de wandel geweest in een natuurreservaat .

Een mooie plaats aan het Vättern is Vastena. We besluiten om door glooiende graanvelden naar deze plaats te fietsen en niet naar toe te varen. Vadstena is vooral bekend om zijn Klooster en kasteel. Er heerst hier een bijzondere sfeer door de aanwezigheid van de priesters die met iedereen een praatje maken en gezellig aanschuiven op de terrassen.

Een beetje spijt hebben we wel dat we hier niet naar toe zijn gevaren want je ligt met je historische schip in de gracht van het kasteel.

In Vastena zagen we de vlag van Noorwegen halfstok hangen en navraag bij de havenmeester leverde ons het vreselijk nieuws op van de terreuraanslag daar. Schokkend!   Over het algemeen missen we het nieuws niet maar op zulke momenten besef je wel hoe het in de wereld door gaat. Via internet en door telefoontjes met Holland krijgen we de belangrijkste zaken wel door.
’s Avonds zijn we nog naar het Götakanal museum geweest. Daar is te zien hoe het kanaal onder leiding van Baltazar von Platen tot stand is gekomen. Ik was erg onder de indruk van de ingenieurskunst van die tijd en de (technisch) tekeningen die ze in die tijd maakten.

Op een werf in Motala is de dieselpomp vervangen. Dit was maar een klein klusje en zo gepiept. Gelukkig dat probleem opgelost. De volgende dag het Vättern meer op. Er stond een lekker windje dus de zeilen konden na een lange tijd weer omhoog.



Halverwege echter zakte te wind er helemaal uit en moest de motor aan. Toch maar even naar beneden en kijken wat de pomp doet. Tot mijn schrik lekte deze nog steeds! We besluiten om terug te varen naar de werf. Nadat er 3 monteurs aan gesleuteld hadden leek het lek nu toch echt gedicht te zijn.
26 juli
De volgende dag opnieuw het meer op richting Karlsborg. Echter nu geen wind maar wel prachtige luchten. Er heerst een bijzonder mystieke sfeer op het meer.




In Karlsborg liggen we op een prachtig plek aan het begin van het kanaal. We installeren onze ligstoelen op de steiger en gaan pannenkoeken bakken met onze Trangia bij gebrek aan een barbecue want dat is wat alle zweden doen.

Worstjes bakken op de barbecue, broodje eromheen en 3 soorten saus eroverheen spuiten en smullen maar.
27 juli en 28 juli
In Karlsborg is tussen1819 en 1909 een z.g. operatieve vesting gebouwd (de oorspronkelijke bouwtijd was geraamd op 10 jaar!). Deze vesting is nog vrijwel volledig intact en het bezoeken meer dan waard. De aarde wal om de vesting is maar liefst 5 km lang. We bezoeken het indrukwekkende vestingmuseum.

Op de fiets ook  nog even verder de omgeving verkend en dan kom je altijd weer bijzondere plekken tegen die je niet ziet als je op de boot blijft zitten of elke dag maar doorvaart.

Die avond krijgen we bijzondere buren. Er meert n.l. een replica van een Vikingschip naast ons af. We hebben een bijzonder leuk contact met de “vikingen” en vooral met de hoofdman. Het was een enthousiaste man met veel mooie verhalen.  Als dank krijgen we paar flessen Mjöd (vikingwijn) van hun.

29 juli
De reis gaat verder het Götakanal op richting Vassbecken. Op dit stuk passeren we het Viken. Dit is wel een heel bijzonder mooi stuk. Via 2 heel erg smalle doorvaarten bereiken we dit hoogst gelegen meer. Hier zijn speciale nautische regels op van toepassing. We varen slingerend tussen hoge rotsen en naaldbossen door en soms waan je je in Canada.



Op enig moment wordt het meer wat breder en de wind zat in de goede hoek dus hier konden we ons record hoogtezeilen (100 m boven de zeespiegel) verbreken. Tijd om dit te vieren met het opentrekken van de fles Mjöd die we van de Vikingen hebben gekregen.

In Vassbecken meren we af bij de camping.

30 en 31 juli
Het eind van het Götakanaal komt in zicht. Vanaf hier is het alleen nog maar afschutten geblazen. Vergeleken met ophoog schutten een makkie!  Met nog een overnachting in Norkvarnn (waar in miniatuur het Götakanaal is nagebouwd) varen we naar door naar Sjötorp. De avond voor deze laatste etappe zijn we nog wel even naar Lyrestad gefietst waar een alleraardigst historisch museumpje is met allerhande gebruiksartikelen uit verleden en heden. In Sjötorp worden we verenigd met  Engelsen en Denen die we eerder op onze tocht door het kanaal ook al ontmoet hebben. We meren af bij het droogdok. In het dok ligt de houten kotter  “Hamlet” die nog wat aandacht nodig heeft.

Maar hier in Sjötorp zijn er diverse enthousiastelingen die zich het lot van het Zweedse varende erfgoed aantrekken en er jaren restauratiewerk voor over hebben om deze schepen in vaart te houden. Met een paar van deze mensen heb ik contact gehad en wisselen informatie uit. Tot laat in avond zon op het voordek. Deze keer met 4 Hollanders aan boord uit Sneek. Zij varen in een OVNI en hebben op Terschelling een OVNI zien liggen waarvan ik wist te vertellen dat deze van vrienden van ons is.
Morgen hopen we op “fair winds” zoals schippers elkaar toewensen. Dit hebben we onlangs van vrienden overzee geleerd. We gaan dan het Vänern op, wat het grootste meer van Europa is, maar we komen daar ook weer de nodige eilandjes en baaien tegen en daar hebben we ook weer zin in!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten