zondag 3 juli 2011

Een lui leven in de ankerbaaien

We liggen voor anker in een baai op het eiland Harstena. Superlatieven schieten tekort om de omschrijven hoe mooi het hier is. We besluiten om hier een dag te blijven. Tijd dus om nieuwe teksten voor het blog bij te schrijven.
25 Juni Valdemarsvik
Valdemarsvik bevalt ons zeer. Het is even van de hoofdroute af (12 mijl) maar dat is een erg mooie tocht en je ligt in een fraaie haven.
De kosten zijn hier ook laag want het liggeld is 100 SEK (ca € 10,-) en daar is water, elektra en internet bij inbegrepen. De derde nacht is gratis en die hebben we dan ook nog mar gepakt. Valdemarsvik is de eerste plaats in Zweden waar in de haven ook een aantal oude traditionele kotters en kleine vissersbootjes liggen. Een soort van museumhaven. Over het algemeen kom je weinig of geen varend erfgoed in Zweden tegen. Heel anders dan bij ons in Holland.
Deze eerste dag in Valdemarsvik hebben we ons bij het turistburå eerst aangemeld (turistburå is tevens havenkantoor) en ons van de nodige informatie voorzien. Nadat we deze informatie hadden bestudeerd hebben we een wandeling gemaakt langs het Fjord  door bossen, langs het water en over rotsen.
26 Juni Valdemarsvik
Het voelt heerlijk relaxt dat we nu zo de tijd hebben voor we in Mem aan het begin van het Götakanaal moeten zijn. We blijven dan ook het hele weekend en gaan vandaag een fietstocht maken het binnenland in. Dit is goed te doen omdat dit fietspad over een oude spoorlijn loopt.  Valdemarsvik had vroeger een aantal fabrieken en kon worden aangedaan door kleine coasters en producten en/of grondstoffen konden aan- en afgevoerd worden per trein. Maar die tijd is al weer lang geleden. Wel straalt het nog de sfeer van weleer uit omdat het oude monumentale fabriekspand en nog staat. Ook het oude station is bewaard gebleven.
27 Juni Valdermarsvik
De dag begint meestal in slow motion. Rustig opstaan, ontbijten en koffie drinken op het voordek en onderwijl de mensen groetend die een blik werpen op de Jacoba. Maar elke dag heeft ook altijd wel en actief onderdeel die vandaag bestaan uit een korte fietstocht en een wandeling. We maken kennis met het rijke dieren- en plantenleven. We komen een vos tegen en Marjon schrikt zich een hoedje als er opeens een slang voor haar weg kruipt. Ook heb ik een vliegend hert (tamelijk grote kever met 2 scharen die op een gewei lijken vandaar de naam)die op z’n rug lag te spartelen   gered door hem weer op z’n pootjes te zetten. Overal genieten we van de geweldige bloemenpracht. Tja…zo brengen wij nu de dagen door. Die avond komt de enthousiaste dame van het turistburå nog even langs met 2 heren om ons schip te bekijken. Volgens haar waren we de attractie van de haven. We hebben ze even de Jacoba laten zien en vonden het prachtig
28 Juni Valdemarsvik – Lilla alö
Vandaag gaan we weer verder. Nou verder. We gaan terug naar de baai waar we 3 dagen geleden vandaan zijn gekomen. We varen het prachtige fjord weer uit en gooien het anker uit in de lege baai van Lilla Alö. Hier waren we nog niet eerder aan de kant geweest dus we zetten de rubberboot overboord en maken een wandeling. Elke Zweed lijkt wel een 2e huis te hebben want overal kom je prachtige, roodgeverfde huizen tegen die allemaal op een punt staan waar het uitzicht fantastisch is. Dan ben ik opeens Marjon kwijt. Ze blijkt het bos te zijn ingedoken om wilde aardbeien te plukken. Heerlijk zoet! Ook vandaag was weer een warme dag. Kees besluit een duik te nemen in de licht ziltige baai. Daar fris je even lekker van op.

29 Juni Lila Alö – Väggön
Al die bijzondere letters die de Zweden gebruiken hebben mij een behoorlijke zoektocht in de symbolen catalogus van WORD opgeleverd. Maar volgens mij heb ik ze allemaal gevonden. Staan wel zo compleet. Niet  dan?  Voor het eerst merken we dat het drukker wordt op het water. In Zweden lijken nu de vakanties ook te zijn begonnen. Dit wil niet zeggen dat je elkaar nu in de weg zit. Ruimte genoeg voor iedereen.

Het is wederom een fraaie tocht door de scheren waar we ook nog even het fokje bij hebben kunnen zetten. De baai  Väggön is erg smal en aan het eind van de baai gooien we het anker uit. Kees is er nog niet helemaal gerust op want vlak naast ons peilt hij een rots op 1.30. Precies de diepgang van de Jacoba. Later blijkt dat we er toch overheen drijven zonder zorgwekkende geluiden onder het schip. Toch gooien we voor de zekerheid een hekanker uit waardoor we niet meer zoveel draaien omdat er weinig ruimte is om te draaien.

Voor het eerst liggen er veel meer meerder schepen op het hekanker tegen een rots. Bij vrijwel alle baaien zijn er z.g. droge toiletten en afvalvoorzieningen. Goed geregeld allemaal. Op deze plek was het helemaal bijzonder want er stond op de kant ook een kiosk die geopend was tussen 14.00 en 17.00.
Twee meisjes die in de zomer op het eiland wonen verkochten daar hun waar. De omzet voor die dag heeft vermoedelijk bestaan uit de 2 ijsjes die wij daar kochten. Zoals het ons altijd vergaat, wil je als je aan de ene kant van het eiland ligt ook de andere kant van het eiland zien. Dus met de snelle Jacob naar de kant en over het eiland gewandeld door een mooie, oerbosachtige omgeving.
30 Juni Väggön – Harstena
De baai van Harstena was ons al door Menno in Ronne op het eiland Bornholm aanbevolen. Dit is nu dan de bestemming voor vandaag. We varen de baai uit waarbij we applaus krijgen van de schepen aan de rots en de duimen gaan omhoog. Ook onderweg wordt door een passerend schip letterlijk het petje afgenomen. We voelen ons wel een beetje trots. Het is maar een paar mijl en nog ruim voor de middag liggen we op het anker in een baai die ons een sterk “Cariben gevoel” geeft. Het is een populaire baai want in de loop van de dag druppelen er steeds meer boten binnen die afwel gaan hekankeren ofwel, net als wij, in de baai het anker uitgooien. Uiteindelijk liggen we hier wel net zo’n 40 boten (hoofdzakelijk Zweden) maar lig je elkaar echt niet in de weg.

We roeien met de rubberboot naar de kant en lopen naar het oude robbenjagersdorp Harstena. Een robbenjagersdorp is het allang niet meer maar de sfeer van weleer hangt er nog steeds. Het dorp wordt nu vooral bewoond door mensen die er hun zomerverblijf hebben maar wel in stijl waardoor het een beetje een museum dorpje is. Met 2 gerookte vissen voor in de sla vanavond lopen we weer terug naar onze baai. Het is nog steeds fraai weer dus de salade eten we aan dek op met uitzicht op de baai en de andere schepen. Voor het eerst vaart er een traditionele 20meter 2 mastkotter de baai binnen. We zwaaien naar elkaar en lijken elkaar te begrijpen. Later spreken we  de eigenaren  van de “Adriadne”  en blijken ze het voormalige charterschip in Nederland gekocht te hebben.
1 juli Harstena
Ook vandaag hebben we ons met het prachtige weer prima vermaakt op het eiland. Via weer een andere route zijn we naar het dorpje gelopen en ontdekken nieuwe bijzondere plekken. O.a. een zoetwatermeertje met heel bijzondere roodgekleurde lelie’s. Zoals te doen gebruikelijk bereiden we ons die avond voor op de reis van de volgende dag. De boeken en de kaarten er weer bij om de route en de aanlegplaatsen alvast goed in het hoofd te hebben.
2 juli Harstena – Arkösund
We varen de prachtige baai uit het grote water op. Omdat het die nacht is gaan waaien loopt er al een lekkere zee. Het eerste stuk van ca. 3 mijl moeten we zelf onze weg zoeken door de scheren omdat er geen betonde route loopt. De avond ervoor al op de GPS uitgezet en dan is ook “wild” varen in de scheren goed mogelijk. Helaas voor ons is de wind naar het noorden gedraaid waardoor we op de motor moeten varen. Nabij Arkösund gooien we het anker weer uit in een baai. We varen naar de kant met onze rubberboot en verkennen het dorp en nemen gelijk wat boodschappen mee. Later op de avond komt er een Zweed met een fluisterbootje naar ons toe varen. Hij woont aan de baai en had onze boot al gespot. Hij was nieuwsgierig naar onze boot.  We maakte kennis met elkaar en Rolf (want zo heette hij)  kwam aan boord. Hij vertelde ons dat er heel veel boten komen ankeren in de baai maar dat er maar een paar keer per jaar een bijzondere boot hier het anker uitgooit. En kennelijke vielen wij bij Rolf in die categorie. Na een rondleiding aan boord hebben we die avond gezellig met elkaar gepraat en maakte wij kennis met de Zweedse stijl van leven en kregen wij inside informatie over de streek waar we nu zijn.

Morgen gaan we met deze informatie gewapend het gebied verder verkennen.