14 juli
Wat hebben we het fijn gevonden met deze twee lieve kinders aan boord. Nadat we ’s middags Cees en Jedidja hadden uitgezwaaid, maakten we ons plan voor de volgende dag.
Want er moeten weer vele sluizen getrotseerd worden. Het Göta kanal loopt tot het midden van Zweden en komt uit in het grootste meer van Europa; het Vänern meer. Dit meer is 6 x zo groot als het IJsselmeer. Men schrijft hierover in de boeken dat je een oceaan ervaring beleefd. Het Göta kanal verbindt heel veel binnenmeren met elkaar. O.a. het lange Vättern meer en het Viken meer die bijna 100 meter boven de zeespiegel ligt. Hier kunnen we record hoogte zeilen verbeteren. Het Göta Kanal verbindt Mem aan de oostkust met Sjötorp aan het Vänern meer.
Tussen deze twee plaatsen liggen 58 authentieke sluizen waar het kanaal zo beroemd om is. Deze sluizen zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Normaal gaan er ca. 4 boten in maar de zware en brede jacoba schutten ze liever alleen. Alle sluizen, op 2 na, werken hydraulisch. De 2 bij Borensberg en Tätorp worden met de hand bediend. Men verwacht dat je er mee helpt met het schutten.
Bij aardig wat sluizen krijg je te maken met een z.g. sluistrap; hier zijn 2 of meer sluiskolken achter elkaar gelegen: als je in de ene geschut bent, vaar je door in de volgende kolk. De beroemdste sluistrap is wel de Carl Johan sluis in Berg. Hier zijn maar liefst 7 sluiskolken achter elkaar.
15 juli
’s Morgen om 8.00 varen we door het eenvoudige sluisje van Norsholm. Via het prachtige Roxen meer op naar de spectaculaire 7 traps- sluis Berg !!.
Ik ben reuze trots op mijn oersterke grote vriend. Want hij is echt de enige die 40 ton met handkracht aan de kant weet te houden. Ieder scherpjacht heeft daar n.l. een lier voor. Kees was dan ook kapot toen we eenmaal 20 meter hoger waren. Al heel snel konden we Gerard en An op de Jacoba verwelkomen. Zij waren onze volgende gasten dit weekend. Lekker aan boord gekookt en heerlijk bij gebabbeld. Zij hadden ook mooie vakantieverhalen en mooie foto’s.
16 juli
Samen na de koffie door het zweedse landschap gekuierd naar een bijzonder klooster waar de contouren van de oude gebouwen uit het verleden zichtbaar zijn gemaakt.
17 juli
Het leek alsof we gewoon zijn doorgegaan op het voordek. Met het verschil dat we nu onder de ochtendzon genoten. Koffie en nog eens koffie, lekker doorkeuvelen en toch nog een bakje koffie?
18 juli
19 Juli Berg – Borensberg
Zo klimmen met de trapsluizen steeds hoger. Borensberg is een lieflijk dorpje waar we onderweg al van genieten omdat we door de bebouwing langs het kanaal al heel goed de sfeer konden proeven.
Naast ons grote schip wordt het kanaal ook bevaren door diverse grote kanaalboten die altijd voorrang hebben en waar je dus goed rekening mee moet houden.
Naast ons grote schip wordt het kanaal ook bevaren door diverse grote kanaalboten die altijd voorrang hebben en waar je dus goed rekening mee moet houden.
Omdat we even moeten wachten voor de brug en sluis van Borensberg leggen we aan langs de steiger van het beroemde Göta-Hotel. Dit hotel is vaak gebruikt als decor voor beroemde films.
Nadat we de handbediende sluis en brug in Borensberg zijn gepasseerd meren we af voor de nacht.
De zon is ons nog steeds goed gezind dus we kunnen weer eten op het voordek.
De zon is ons nog steeds goed gezind dus we kunnen weer eten op het voordek.
20 juli Borensberg – Motala
Vanaf 7.00 varen we als eerste op het Borenmeer. We genieten van de mooie ochtendstemming en de rust op dit fraaie meer. Als we de stad Motala in de verte zien krijg ik het gevoel dat ik op een zwitsers meer vaar maar dan veel groter. Met veel inspanning van Kees passeren we de vijftrapsluis. Deze keer werden we niet allen veel gefotografeerd maar ook uitgebreid gefilmd. Wij meren af aan een kade bij een gebied met allemaal industriële monumenten.
In Motala zijn ze trots op hun industrieel verleden omdat in industrialisatie van Zweden hier in begonnen met o.a. zware machinebouw. Ook is hier een droogdok dat aangelegd is bij de bouw van het Götakanal . Langs het Göta kanal hebben ze drie van deze droogdokken gebouwd die allemaal nog in werking lijken te zijn. Op de voorgrond van de foto is een klein deel van het dok te zien. De andere schepen varen allemaal door naar de jachthaven van Motala.
In Motala zijn ze trots op hun industrieel verleden omdat in industrialisatie van Zweden hier in begonnen met o.a. zware machinebouw. Ook is hier een droogdok dat aangelegd is bij de bouw van het Götakanal . Langs het Göta kanal hebben ze drie van deze droogdokken gebouwd die allemaal nog in werking lijken te zijn. Op de voorgrond van de foto is een klein deel van het dok te zien. De andere schepen varen allemaal door naar de jachthaven van Motala.
In Motala willen we graag een paar dagen blijven. Er valt hier veel te beleven op cultureel gebied; musea bekijken, wandelen en fietsen in natuurreservaten, in het Zweedse leven kijken. Kortom weten waar je bent. Motala ligt aan het Väternmeer en er zijn hier zelfs kilometers lange witte stranden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten