woensdag 22 juni 2011

Tussen de scheren varen en ankeren

16 juni
Borgholm is een zeer levendige stad met direkt aan de haven meerdere restaurants en cafés. Het heeft een mondaine sfeer. Op een heuvel bovende  stad bevinden zich de ruines van een machtige burcht. Onze autotrip is een succes.

Öland is meer dan 150 km. lang en het eiland is erg smal. De westkant verschilt erg met de oostkant. De westkant is wereldser en  bestaat uit grote akkerbouw gebieden. De oostkant is een kleinschalig cultuurlandschap. Het middengebied bestaat uit een indrukwekkend steppenlandschap.

Öland kent een prachtige natuur. Er groeien vele zeldzame planten,waaronder 30 soorten orchideeën.

Beroemd is Öland  om zijn 400 windmolens,die overal over het land verspreid staan.

Öland wordt ook wel Mallorca van het noorden genoemd,om zijn vele zonne-uren.
17 juni
Vandaag maken we een pracht wandeling naar het oude burcht hoog boven de stad.

Ook lopen we langs het zomerverblijf van de zweedse Koninklijke familie en bewonderen de bloemenpracht daar.

18 juni
Om 7 uur vertrekken van dit mooie eiland. We zeilen een stuk Oostzee en gaan dan de scheren in. Dit is zo geweldig ; allemaal fjorden met daarin duizenden rotseilandjes .

We kijken onze ogen uit! We  leggen onze  Jacoba om 14.00 uur voor anker in een schitterende baai helemaal voor ons alleen…. Later gaan we met onze zodiac (ons bijbootje die we de snelle Jacob hebben genoemd) naar het dorpje Figeholm een mijl verderop.

Want we willen natuurlijk wel even weten of onze hollandse en duitse vrienden ook goed zijn aangekomen. Je ziet onderweg heel weinig andere boten varen. Op het water denk je heel vaak dat je alleen over zee zeilt. Maar in de haventjes kom je altijd weer bekenden tegen met hun verhalen en dat is reuze gezellig!
19 juni
Na een heerlijke lange nacht zeilen we om 9 uur weg door wederom een geweldig scheren gebied. De wind wakkert lekker aan en we krijgen zelfs windkracht 6 tussen de rotsen doorwaaien. Het gaat fantastisch op het fok. Met het grootzeil kan absoluut niet; je hebt dan niet genoeg zicht,want je moet ontzettend tussen de rotsjes door manoeuvreren. Soms is het zo smal dat we er maar net met onze brede bak door kunnen varen.

Ik ben dan veelal aan het stuurwiel en Kees loodst mij dan met behulp van de gps op de laptop er doorheen. Soms ben ik aan het zigzaggen tussen de boeitjes. S Middags begint het voor het eerst dat we in Zweden zijn te regenen. Tijdens de buien staat er een behoorlijke pluk wind maar we leggen ons schip op een heel beschut stukje water weer voor anker.

Kees vindt het ankeren altijd een beetje spannend(knal je niet tegen de rotsen?) maar hij zegt net:”Dit is een wereld plek”. Voor het eerst gaan we vanavond een filmpje kijken op de laptop.
20 juni
Ondanks de vrij slechte weersverwachting lijkt het heerlijk buiten. We belanden weer op onze riante deckchairs op het voordek en bedenken dat we deze idyllische baai nog niet uit willen varen . We horen alleen vogels fluiten en de zon is er weer volop.” Wat een prachtige wereld!”hoor ik mezelf steeds maar roepen. We doen wat klusjes en maken s middags weer een tochtje met onze “snelle Jacob” .We belanden op een heel mooi  rotseilandje .

Als we terug komen bij onze “Jacoba” zijn er veel meer zweedse  zeiljachten aan rotsen gaan hekankeren. Wat een gezelligheid! Vandaag is het de langste dag en we hebben gehoord dat de Zweden dat groots vieren. Ik besluit s nachts om 3.00u een foto te nemen,dan kunnen jullie thuis zien,dat het hier nooit echt donker wordt.

21 juni
We worden steeds luier; om 10.00 u varen we uit naar Västervik,een stad verderop in de scheren.Dit is een steeds drukker bewoonbare wereld en we zien alleen maar prachtige huizen op de rotsen met aan het water hun privésteigertje.

Onderweg komen we onze zeilvrienden tegen,die de andere kant weer opvaren. Wij leggen ons schip tegen een hele grote kade,terwijl je hier ook kunt kiezen tussen wel 7 grote jacht havens.Eerst  even lekker koffie in de kuip en vanmiddag de stad verkennen. Waar zijn we nu weer terecht gekomen? We gaan het jullie de volgende keer weer vertellen. Tot dan!
22  juni
Västervik vonden Kees en ik een heel verrassende stad. Het doet ons denken aan een Zwitserse stad aan het meer van Geneve, wat uitstraling betreft.

We vermaken ons er prima en gaan ook een fietstocht maken door het bos en langs het water terug. Het fietsen gaat niet altijd even goed op de heuvelachtige trajecten. Dan moet het te veel uit mijn schouder komen. Maar ik geniet  er niet minder om!  Vooral  van die schitterende plekken aan het water met die fraaie houten huizen.
23 juni
Vandaag  zeilen we stukken over de open zee en veel tussen de scheren van de prachtige zweedse oostkust.

Er staat een stevige bries en we blijven ons verbazen over dit bijzondere natuurschoon. We zoeken weer een heel beschut ankerbaaitje……mmm, wat een weelde is dit! Alle zeilpakken gaan weer uit en even later liggen we te chillen in de zon.

En dat duurt dan tot een uur of tien, want dan gaat hier in Zweden de zon pas onder. En ’ s morgens  voor vier uur is hij er weer!
24 juni
We varen  naar Väldemarsvik omdat we het volgende hebben gelezen over dit lieflijke stadje,dat wel 12 mijl van onze hoofdroute verwijderd ligt; Een tocht door het door beboste rotsen omgeven fjordachtige Väldermarsviken mag niet gemist worden .Je waant je in de fjorden van Noorwegen,zo indrukwekkend!

We willen hier ook heen omdat we graag iets willen proeven van de “midzomer-viering”.Alles wordt versierd met berkentakken. ’s Middags maken we de viering mee in een prachtige omgeving. De zweden trakteren ons op thee en cakejes. Er wordt een soort levensboom opgezet en er wordt muziek gemaakt door de bevolking. Ook wordt er omheen gedanst. De dames en meisjes dragen bloemenkransen.

Wij ontmoeten weer nieuwe luitjes; Engelsen en Hollanders met weer mooie verhalen. Het is weer een gezellige avond geworden!

We besluiten om hier het weekend te blijven,want er heerst hier een zeer aangename sfeer en we zijn hier nog lang niet uitgekeken.

Bovendien hebben we nog even de tijd; Cees en Jedidja komen de tweede week van juli in het Göteborg kanaal,dus kunnen we nog volop van het scherengebied genieten. Maar we verheugen ons ook zeer op hun komst en het bijzondere kanaal met afgewisseld  grote meren , wat ook volgens de zweden hier het neusje van de zalm moet zijn…….

1. Anoniem27/6/11

Hee Kees mooi hoor ! Maar wat hangt daar achterop die zodiac ? Een brommer ? Gooi dat ding maar weg en ga lekker roeien anders gaat je roeiconditie wel heel hard achteruit en houd je ons straks niet meer bij !