maandag 6 juni 2011

Zeilend van Duitsland via Denemarken naar Zweden



29 mei
De  voorspelling was n gunstige wind,dus om 5 uur de wekker en om 6 uur de zeilen hijssen! Van t eiland Fehmarn naar t schiereiland Darsser Ort varen kan in 2 etappes,maar wij besloten om niet eerst Warnemunde aan te doen.Dat betekent voor onze Jacoba wel 12 uren varen.Ondanks windkracht 4-5 stond er toch weer n behoorlijke deining!Maar we lazen dat dit stuk zee daar berucht om is.Toch lekker gezeild.Heel lang zagen we geen land,ook omdat je n heel stuk moet omvaren langs betonning van Kadet Rende, t scheepvaartscheidingsstelsel.We waren erg nieuwsgierig naar Darsser Ort.Temeer omdat je er officieel niet mag liggen,maar t toch veel gedaan wordt. T Is n voormalige DDR marinehaven waarvan de resten nog goed zichtbaar zijn.Het is n unieke plek in n ongerept natuurgebied.Ik kreeg n bounty-island gevoel……witte stranden zo mooi…….s avonds n heerlijke wandeling gemaakt,door de zeedennen terug.

30 mei


In aller vroegte weggevaren uit dit bijzondere oord.Toen ik nog even omkeek zag ik aan de overkant van t smalle geultje een heel groot gewei van een edelhert achter t riet…..hij keek ook  net zo verwonderd naar mij leek wel…..Met volle tuig over de Oostzee dobberen;dat dit hier ook kan hadden we nog niet eerder mogen ervaren.Wat  heerlijk wakker worden is dit;n kopje koffie bij   mmm  Later ging de wind jammergenoeg liggen en moesten we t laatste stuk motoren.Ik besefte dat we nu op n grensgebied zaten van Duitsland,Polen,Denemarken en Zweden.Kees en ik waren erg verrast toen we heel vaag de contouren van de kliffen van t eiland Hiddensee  (bij Rugen )zagen,die steeds dichter bij kwamen.

Wat een aankomst! Van deOostzee  t wonderschone Boddergewasser in.Door hele smalle geultjes naar n idylisch vissershaventje gevaren.Wat n relaxte wereld hier!
31 mei 2011
Eigenlijk willen we hier voorlopig niet weg.We zitten op ons voordek te genieten van alle vissersbootjes en kleine veerboten in dit haventje van Vitte.Er rijden hier alleen paard en wagens.

Dagjesmensen slenteren langs onze Jacoba en we krijgen veel bekijks;zulke schepen zie je hier niet.We pakken onze fietsen en verwonderen ons over t natuurschoon hier;steile kliffen, witte stranden,weitjes met kleurige bloemen,heidevelden.heuvellandschappen ,dijkjes en duinen.







En alles isheel authentiek gehouden.Hiddensee is 18 km lang envan de haven naar de Oostzee lopen is 300 m(dit is hier de breedte v t eiland)















Op dit eiland Hiddensee dacht ik bij alles wat ik zag:”dit moeten mam en Theo zien en onze kinderen en broers ,zus,schoonzussen,zwagers.vrienden”,want dit is zo n mooooooi oord! En wie weet kunnen jullie de volgende keer meezeilen………
2  juni


4 uur  gaat deze keer de wekker,want om 5 uur willen we zeilen ;deze keer nog een grotere tocht,naar Bornholm. Dit is ongeveer 70 mijl varen!Het navigeren is niet moeilijk deze reis. Wel was t probleem dat er niet meer dan windkracht 3 -4 stond. Eerst heerlijk rustig met t grootzeil,fok en kluiver op. Voor de wind later en doordat er nog steeds veel deining stond werden we er helemaal flauw van. De wind werd nog minder,zodat we ook n heel stuk moesten motoren. Uiteindelijk hebben we er 15 uur over gedaan. Later spraken we Duitse luitjes,die we eerder hadden ontmoet,en zij waren er ook helemaal gaar van geworden. Maar……..we zijn op Bornholm; het Deense eiland,dat tussen Polen en Zweden ligt en waar ik t volgende over las:de legende vertelt dat toen God met de schepping van Scandinavië klaar was,hij nog een beetje van het allerbeste over had en dat  hij dat midden in de Oostzee gooide. En daar zijn wij nu………en daar zijn we heel blij om! Kees zal verslag doen,hoe we er van hebben genoten.
2 – 5 juni Bornholm



Zoals het vaak gaat bij aankomst in en haven hebben we al gauw weer contact met andere zeilers. Langs de kade lagen nog 2 grotere scherpe jachten waarvan een jacht met een klassieke uitstraling van Menno was. Menno vaart met gasten over de Oostzee en door de Scheren van Zweden. Hij pakte onze landvast aan en al snel worden ervaringen en wetenswaardigheden uitgewisseld. Menno kent het vaarwater goed dus met een hoop tips over de scheren gingen we na een lange dag heerlijk slapen. De volgende morgen eerst naar en watersportwinkel op zoek naar een paar stootwillen. Bij het aanleggen willen ze wel eens in de knel raken en dan is de Jacoba te zwaar om opzij te zetten en drukt het gewicht van de Jacoba de stootwillen lek. Dat lukt helaas niet. Natuurlijk ook nog even de rest van de  haven verkennen en daarbij stuitte ik een prachtige werf waar oude Deense viskotters worden onderhouden, gebouwd en gerestaureerd. Al snel het gesprek met een zekere Paul aangeknoopt en hij vertelde enthousiast over de werf en liet mij alle schepen. Mijn dag begon goed!  Later op de dag hebben wij onze fietsen uitgeklapt en zijn naar Hasle gefietst. Een prachtige tocht door bos vlak langs de kust. Het eiland Bornholm in het algemeen en Hasle in het bijzonder staat bekend om zijn rokerijen. Bijna alle vis wordt hier gerookt.

Traditioneel wordt de gerookte haring gegeten met roggebrood en een rauwe eierdooier! Je kan natuurlijk niet van het eiland af om dit geprobeerd te hebben. Dat heb ik dus gedaan en de vis met roggebrood was prima maar de eierdooier (wel veilig) hield niet over. In Hasle de rokerij  bekeken waar de vis op traditionele wijze wordt gerookt. In de haven van Hasle ook nog even met onze Duitse vrienden uit Schokkerhaven gesproken. De volgende dag hebben we de toerist uitgehangen. Met het openbaar vervoer zijn we het hele eiland rond gereden. Hiermee hebben we een goed indruk gekregen van het eiland. Bij 2 mooie havenplaatjes zijn we uitgestapt en heerlijk genoten van de mediterrane sfeer die er heerste. 










Er groeien op Ronne zelfs vijgen bomen.  Bij terugkomst stond de havenmeester al bij onze boot. De Jacoba moest verhaald worden omdat er een privéjacht van 60 meter in aantocht was waarvoor wij plaats moesten maken. Even later meerde het jacht heel voorzichtig af vlak voor de Jacoba met behulp van zeer veel bemanning. Veel inwoners van Ronne kwamen een kijkje nemen bij deze toch wel bijzondere passant. Even later bleek dat die enorme hoeveelheid bemanning in de weer was voor 4 welgestelde personen. Het meest bizarre was nog dat oen de bemanning de (hydraulische) loopplank had klaargemaakt de dame en 3 heren van boord konden. Aan het eind van de loopplank moesten dan nog wel eerst even de schoenen verwisseld worden! Daarna kon de bemanning weer verder met poetsen en schrobben. Een heel ander wereld.


De volgende dag om 6 uur varen we uit en maken een prachtige zeiltocht, aan de wind, met volle tuig naar zweden waar we om 14.00 afmeerden in Simrishamn. We trekken nu en maand uit om langs de Zweedse scheren richting Stockholm te varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten