woensdag 15 juni 2011

Lekker zeilend van Hano naar het eiland Oland

10 juni Hanö
Vandaag hebben we nog een prachtige wandeling gemaakt over het rotseiland.

Heel verrassend allemaal. We maken kennis met Rien en Joke uit Wageningen die ongeveer dezelfde reis in petto hebben als wij.  Ook zij willen in juli door het Götakanaal. We zullen elkaar dus nog wel vaker tegenkomen. Ze nodigen ons uit om vanavond bij hun aan boord te komen. Het is een gezellige ontmoeting en we wisselen natuurlijk ervaringen uit en hebben leuke gesprekken.
11 juni  Hanö – Karlskrona
Vandaag gooien we om 08.00 uur te trossen los om naar Karlskrona te varen. Wederom en prachtige dag en met een mooie bakstagwind beleven we een perfecte zeiltocht naar Karlskrona. Het was maar goed dat we vroeg zijn weggegaan want  die later zijn weggegaan hadden op een goed moment zo weinig wind dat ze op de motor moesten gaan varen. Wij hebben alles kunnen zeilen. Voor de draaibrug bij Häslö moesten de zeilen naar beneden. Er hadden zich al meer boten voor de brug verzameld maar onduidelijk was wanneer de brug bediend zal worden. Een oproep via de marifoon leverde niets op. Toen kwam er ineens een man met een felgele jas uit en soort schaftkeet en dat gaf ons alle weer goede moed. En ja hoor en kwam een wit licht bij en toen wisten dat er gedraaid zal worden. Met z’n allen door de brug en de eerste kennismaking met een scherengebied lag voor ons open. De fok kon weer bij en zo gleden we met een kalm gangetje door het scherengebied. Wat een fantastische eerste kennismaking. Na wat slingerend tussen de boeien door te varen bereikten we de haven van Karlskrona.

Er was ruimte aan een langssteiger en Marjon draaide keurig te Jacoba in de goede richting voor het wegvaren. Later hoorde we dat alle mensen op de steiger met bewondering naar ons hebben staan kijken hoe Marjon (het voor deze omgeving toch wel bijzondere en grote schip) aanlegde geholpen door enkel wat handbewegingen van mij op het voordek. We oogsten applaus. We waren nog op tijd om wat boodschappen te doen en de stad te verkennen. De stad ligt op diverse schiereilanden en heeft iets weg van Stockholm maar kan er niet mee concurreren.

Samen met een Duits echtpaar die we ook al op Hanö hadden ontmoet nuttigen we een enorme ijsco.

In iedere haven waar we liggen trekken we toch altijd wel bijkijks en zijn we druk bezig iedereen te woord te staan om het een en ander over ons schip te vertellen.  Die avond maken we nog even een wandelingetje en zien voor het eerst een museale Tjalk Janna uit Vreeswijk liggen. We spreken de mensen van dit schip en zij hebben vergelijkbare ervaringen. Voldaan na een mooie dag kruipen we de kooi in.
12 juni Karlskrona – Kristianopel
Vandaag een tochtje van een mijltje of 27 naar Kristianopel. Eerst op de fok en de motor door een mooi scherengebied waarna je onder het eiland Oland weer uitkomt op het open water. Allen zeilen kunnen weer bij en met de fok te loevert  snorren we met 6 knp. richting ons einddoel voor vandaag. Op een goed moment valt de vaarboom, waarmee we de fok uitzetten, naar beneden en blijkt de teen te zijn afgebroken. Gelukkig is de vaarboom niet overboord gevallen en moeten het maar zien te repareren. Onderweg lopen Rien en Joke ons op en we maken foto’s van elkaar. Bij aankomst in Kristianopel  wijst Rien mij al een plek maar de havenmeester ziet ons aankomen en heeft andere plannen. Weer achteruit de kleine haven uit en naar de plek aan de buitenkant voor grotere boten. Inmiddels is het hele dorp al uitgelopen met alle in ruime getale aanwezige toeristen die allen het fototoestel in de aanslag hebben om dit schouwspel vast te leggen. Marjon moet er vreselijk om lachen en ziet nog kans om tijdens het aanleggen foto’s van deze bijzondere aankomst te maken.

Het aanleggen gaat wederom prima (mede met de hulp van Rien) en we kunnen beginnen met het geven van toelichting aan de mensen op de kade.

Heus we vragen er niet om het gebeurt gewoon. We wisselen de foto’s uit die we van elkaars schepen hebben gemaakt uit, geven hier en daar nog wat toelichting over ons schip en zoeken daarna tevreden onze hut op om te slapen.

13 juni Kristianopel
Kristianopel heeft zijn naam te danken aan de Deense Koning  Christian IV die er in 1600 een vesting aanlegde. In het verleden hadden de Scandinavische landen het regelmatig met elkaar aan de stok en had Denemarken grote delen van het huidige Scandinavië in bezit. De contouren van de oude vesting zijn zichtbaar gemaakt en dat geeft een goed beeld van de situatie van toen. Temeer omdat de bebouwing nagenoeg niet is toegenomen. In het kleine dorpje heerst een aangename sfeer. Het is een bezoek meer dan waard. Vandaag hebben we verder de fiets gepakt en zijn de omgeving ingetrokken. We fietsen door een kleinschalig landschap met akkers en bos. Op sommige plaatsen hebben we een prachtig uitzicht op het scherengebied langs de kust. Weer terug op de boot genieten we van een geweldig uitzicht uit de kuip en bewonderen nog even na van dit prachtige oord.

14 juni Kristianopel – Kalmar
Om 8.00 vertrekken we richting Kalmar. We hebben een heerlijke zeiltocht en Jacoba voelt zich duidelijk in haar element.

We hadden even SMS contact met de vorige eigenaar en hij vond het geweldig dat we Jacoba nu zoveel van de wereld laten zien. In Kalmar leggen we om 16.00 vast voor de Tjalk Janna die we ook al in Karlskrona tegenkwamen. Nog steeds de enige Nederlandse platbodem die we zijn tegengekomen. Omdat we in Kalmar maar 1 nachtje willen blijven gaan we gauw van boord om de stad in te gaan. Kalmar is en mooie oude stad met een indrukwekkend slot.

We lopen door de oude stad (Gamla stan) en het vestinggedeelte. Rondom de oude stad en het slot zijn veel mooie parken wat de stad een fijn groen karakter geeft. In de stad nuttigen we een heerlijke pizza en het is al laat als we weer terug zijn aan boord.
15 Juni Kalmar – Borgholm (op het eiland öland)
Omdat we veel mooie verhalen over Öland hadden gehoord besluiten om vandaag naar Bornholm te varen. De wind is west 4-5 (6) en daarmee bereiken we met 6,5 knp in rap tempo onze bestemming voor vandaag. De haven ligt aan lage wal dus het binnenlopen was even spannend. We hadden in  de oude haven een plek langszij gevonden waar we wilden gaan afmeren maar de havenmeester loodste ons naar de Marina. Daar moesten we aan lage wal langszij afmeren. Een lastige manoeuvre die uiteindelijk goed ging maar die ons wel heeft doen besluiten om nooit meer met ons schip (40 ton!) een Marina  binnen te varen en alleen nog af te meren in de oude vissers- of handelshavens. Ons schip is gewoon niet geschikt voor hekboeien, hekankers e.d. Het is gewoon ons habitat niet. We besluiten het eiland  de volgende dag te  verkennen met een huurauto en reserveren er alvast één bij de autoverhuurder. Een voordeel van zo’n Marina is wel dat  internet bij de  (veelal pittige) prijs in inbegrepen dus de avond besteden we o.a. om onze internetzaken te regelen.
Marjon bedankt de mensen die vragen hoe het met haar schouder gaat. Alles wat ze in Deventer niet kon kan ze nog steeds niet goed maar het stuurwiel werkt als een wondermiddel. Dit blijk een goede beweging voor haar schouder en daar zijn we erg blij om.

1. Jan Willem Bos18/6/11

Dag Marjon en Kees!

Wat een mooie verhalen zeg! Lees ze met veel bewondering, want op het moment dat je op staat weet je grotendeels niet wat de dag je gaat brengen en beleef je elke keer weer een nieuw avontuur. Dan weer veel wind en dan weer geen wind. Elke keer verschillende havens en telkens andere mensen die je wel of niet leuk vind.

Wel leuk dat jullie zoveel bekijks krijgen met jullie typische hollandse platbodem. Er is nu ook een programma op ned 3 elke zondag dat heet zee zout en zeilen en daarin zijn twee nederlandse jongens te zien die gaan in 2 jaar de wereld rond. Nou als je dat dan ziet dan heb je enig idee wat jullie ook allemaal beleven.( Nieke en ik kijken daar met veel plezier naar)

Verder hier in Nederland gaat alles goed. Qua weer is het wel even wennen, want na zonnige tijden is het nu erg wisselend met een hoop regen en af en toe zon. In Amsterdam gaat alles goed en Nieke en ik beginnen steeds meer aan elkaar en aan het huis te wennen.

Blijf vooral bloggen en mooie foto's online zetten, want ook al is het nog niet zeker dat wij langs komen. Op deze manier krijgen we toch mee wat jullie allemaal meemaken.

Gr en dikke kus voor Marjon